Monday, 1 October 2012

ANALISIS RPH BERDASARKAN MODEL ASSURE


MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN
AKTIVITI
Analisis Pelajar
Mata Pelajaran
: Pendidikan Kesihatan
Tunjang
: Keselamatan Dan Kebersihan
Tajuk
: Keselamatan Diri
Tarikh
: 27 Ogos 2012
Masa
: 8.45-9.15 Pagi
Tahun
: 2 Bestari
Bil.Murid
: Lelaki-15 Orang
  Perempuan – 6 Orang
Pernyataan Objektif
Pada akhir pengajaran, murid-murid dapat:

Pemilihan Kaedah, Media Dan Bahan Sumber
Penerapan Nilai
: Kerjasama
KBKK
: Teori Kecerdasan Pelbagai 
  (TKP)
Strategi Pengajaran
: Konstruktivisme
Kesepaduan
:
Bahan Bantu Mengajar
:
Gunakan Media Dan Bahan Sumber
LANGKAH
AKTIVITI
Permulaan
(5 minit)

1.    Guru menayangkan video tentang kemalangan yang sering berlaku di taman permainan.
2.    Guru bersoal jawab dengan murid-murid.

Perkembangan
(10 minit)
1.    Guru membahagikan murid kepada 3 kumpulan.
2.    Setiap kumpulan mempunyai 7 orang murid.
3.    Guru akan mengedarkan kad gambar kepada setiap kumpulan.
4.    Ahli kumpulan perlu menyenaraikan punca-punca yang boleh menyebabkan berlakunya kemalangan di kawasan tersebut.










Libatkan Pelajar
LANGKAH
AKTIVITI
Kemuncak
(10 Minit)
1.    Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.    Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan satu situasi.
3.    Murid-murid dikehendaki berbincang dalam kumpulan masing-masing untuk memainkan peranan masing-masing berdasarkan situasi tersebut.
4.    Kemudian, setiap kumpulan dikehendaki melakonkan watak tersebut berdasarkan situasi yang diterima.
Menilai Dan Membuat Rumusan
LANGKAH
AKTIVITI
Penutup
(5 Minit)
1.    Guru membuat rumusan tentang keselamatan di taman permainan, dapur dan jalan raya.
2.    Guru merumuskan tentang langkah-langkah keselamatan di taman permainan, dapur dan jalan raya.

No comments:

Post a Comment