MODEL
REKA BENTUK PENGAJARAN
|
AKTIVITI
|
Analisis
Pelajar
|
Mata Pelajaran
|
: Pendidikan Kesihatan
|
Tunjang
|
: Keselamatan Dan Kebersihan
|
Tajuk
|
: Keselamatan Diri
|
Tarikh
|
: 27 Ogos 2012
|
Masa
|
: 8.45-9.15 Pagi
|
Tahun
|
: 2 Bestari
|
Bil.Murid
|
: Lelaki-15 Orang
Perempuan – 6
Orang
|
|
Pernyataan
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran, murid-murid dapat:
|
Pemilihan
Kaedah, Media Dan Bahan Sumber
|
Penerapan
Nilai
|
: Kerjasama
|
KBKK
|
: Teori Kecerdasan Pelbagai
(TKP)
|
Strategi
Pengajaran
|
: Konstruktivisme
|
Kesepaduan
|
:
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
:
|
|
Gunakan Media
Dan Bahan Sumber
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
Permulaan
(5
minit)
|
1. Guru
menayangkan video tentang kemalangan yang sering berlaku di taman
permainan.
2. Guru
bersoal jawab dengan murid-murid.
|
Perkembangan
(10
minit)
|
1. Guru membahagikan
murid kepada 3 kumpulan.
2. Setiap
kumpulan mempunyai 7 orang murid.
3. Guru
akan mengedarkan kad gambar kepada setiap kumpulan.
4. Ahli
kumpulan perlu menyenaraikan punca-punca yang boleh menyebabkan berlakunya
kemalangan di kawasan tersebut.
|
|
Libatkan
Pelajar
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
Kemuncak
(10
Minit)
|
1. Pelajar
dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2. Setiap
kumpulan akan dibekalkan dengan satu situasi.
3. Murid-murid
dikehendaki berbincang dalam kumpulan masing-masing untuk memainkan peranan
masing-masing berdasarkan situasi tersebut.
4. Kemudian,
setiap kumpulan dikehendaki melakonkan watak tersebut berdasarkan situasi
yang diterima.
|
|
Menilai
Dan Membuat Rumusan
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
Penutup
(5
Minit)
|
1.
Guru membuat rumusan tentang keselamatan
di taman permainan, dapur dan jalan raya.
2.
Guru merumuskan tentang langkah-langkah
keselamatan di taman permainan, dapur dan jalan raya.
|
|
No comments:
Post a Comment